اختلال قند خون سالها قبل از تشخیص دیابت مشاهده می شود

22 اکتبر 2018- طبق یک مطالعه ی مشاهداتی که اخیرا در مجله ی Endocrine Society منتشر شده است، گلوکز پلاسما ناشتای(FPG) درافراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت، حداقل 10 سال قبل از تشخیص، بیش از حد طبیعی افزایش می یابد.
دکترHiroyuki Sagesaka، از بیمارستان Aizawaدر ماتسوماتوی ژاپن و همکارانش، داده های 27392 بیمار بدون دیابت را برای میانگین 5/5 سال، بررسی و دنبال کردند.ده سال قبل از تشخیص پیش دیابت (4781 نفر) و یا دیابت (1،061 شرکت کننده)، روند تغییرات  FPG، شاخص توده بدنی(BMI)  و شاخص حساسیت به انسولین (SPISE[1])، بررسی شد.
محققان دریافتند که 10 سال قبل از تشخیص، میانگین FPG و BMI در افراد مبتلا به دیابت به میزان قابل توجهی بالاتر بوده است، در حالی که شاخصSPISE  نسبت به کسانی که به دیابت مبتلا نشده بودند، کمتر است.10 سال قبل از تشخیص، این اندازه گیری ها در افرادی که به پیش دیابت مبتلا شده بودند، در مقایسه با افرادی که به پیش دیابت مبتلا نشده بودند، اندکی تفاوت داشت اما این تفاوتها معنی دار بود. هر چه بسمت زمان تشخیص دیابت و یا پیش دیابت پیش می رویم، این تفاوت ها به تدریج افزایش می یابند.
دکترSagesaka  در بیانیه ای گفت: از آنجایی که به نظر می رسد مداخلات پیشگیرانه در افراد مبتلا به پیش دیابت در پیگیری طولانی مدت کمتر موفق هستند، ما ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به دیابت کامل، نیاز به مداخلات بسیار زودهنگام تر، یعنی پیش از مرحله ی پیش دیابت داشته باشیم. در حال حاضر، ما به مداخلات و کارآزمایی های بسیار زودهنگام، با استفاده از داروها یا شیوه زندگی، نیاز داریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-10-glucose-dysregulation-years-diabetes-diagnosis.html

 



[1]the single point insulin sensitivity estimator (SPISE)